BJ - Bergslagernas Järnvägar 1872 - 1948
Bergslagernas Järnvägar var sveriges största enskilda företag och under 1870-talet byggde de järnvägslinjen Göteborg C - Kil - Falun C, med en huvudlinje på 478 km sveriges genom tidernas största järnvägsprojekt. Spårvidden är 1435 mm (normalspår). Banan färdigställdes i sin helhet år 1879, men dagliga resor mellan Göteborg C och Falun C gjordes inte förrän 1888.
De olika bandelarna öppnades för trafik enligt följande:
31 dec 1875 Falun – Ludvika, 70 km
30 okt 1875 Kil – Daglösen – Filipstad, 69 km
1 mars 1876 Kil – Molkom, 32 km
1 aug 1876 Molkom – Daglösen – Filipstad, 37 km
3 jan 1877 Daglösen – Ludvika, 115 km
31 maj 1877 Göteborg – Trollhättan, 72 km
26 feb 1878 Trollhättan – Öxnered, 10 km
21 juni 1879 Öxnered – Mellerud, 41 km
1 dec 1879 Mellerud – Kil, 109 km
1 okt 1912 Rämshyttan – Idkerberget, 10 km
År 1908 ingicks samarbete med Gävle-Dala Järnväg och Stockholm-Västerås-Bergslagens Järnvägar, den sistnämnda utträdde dock 1919. Samarbetet utvecklades med tiden till den s.k. Trafikförvaltningen Göteborg-Dalarna-Gävle, GDG, som var Sveriges största enskilda järnvägsbolag och tidvis hade tåg som var snabbare än SJ:s. Under åren 1939–1946 elektrifierades huvudlinjen.
BJ och resten av GDG förstatligades 1948 och fusionerades in i SJ. Till skillnad från många andra förstatliganden så löstes GDG-företagen in till marknadsvärdet och huvudägarna, städerna Göteborg och Gävle, fick bra betalt för sina aktier.