Vår vän och medlem Per Olof Wahlström har lämnat oss.
 
Per Olof Wahlström, ofta kallad PeNoll efter PO, avled 24 november 2016, han blev 82 år gammal.
 
PeNoll var av gammal järnvägssläkt, hans farfar var den lokförare som körde F1200 vid Getå olyckan. 
 
PeNoll hade ett stort tågintresse och var medlem i ett flertal järnvägsföreningar, aktiv har PeNoll varit i bland annat GMJS, AGJ, BJs och Radiomuseet. PeNolls specialitet inom intresset var banan och dess gula maskiner och fordon. PeNoll var också en stor vän av Sjöräddningssällskapet.
 
Vila i frid.
 
Morrgan Claesson och Lennart Tvingby

12 november körde vi bröllopståg för Kristoffer och Renee!
Kl 17.10 avgick bröllopståget för Renee & Kristoffer från Göteborg Central till Åmål och åter på kvällen.
Foto: Morrgan

19 november körde vi sista (för i år) teatertåget mellan Göteborg och Säffle.
 
I år var det My Fair Lady som spelades!
 
Resenärerna får underhållning på tåget upp till Säffle och sedan en promenad till Säffle teatern för att äta middag innan föreställningen av My Fair Lady. Uppstättningen är mycket bra och sevärd, cirka 200 personer på tåget från Göteborg - Älvängen - Trollhättan - Öxnered till Säffle och tillbaka för att få uppleva denna fantastiska föreställning.

Föreningsresan lördagen den 24 september 2016 gick till Eslöv

BJs medverkade på Tågdagarna i Landeryd 3-4 september 2016

21 juni var vi i Borås där inspelning av scener ur tvserien
 
Vår tid är nu som visas 2017 där vi från BJs medverkade.
Foto: Sture Börjesson

2016-års Lygnartåg är genomfört.
 
Mot Motala och Vätterrundan har närmare 250 resenärer med var sin cykel. Det tog närmare 30 minuter att lasta cyklarna i Göteborg. Tågets längd är lok och 16 vagnar närmare 390 meter.
Foto: Morrgan

Något av allt det som händer på Lärje...
24 februari
 
Det är många vagnar som blivit omfärgade, BF1 21604 har ändrat färg från grön till vinrött & orange. Taket kommer att målas om när vädret tillåter.
 
Nu har det sista lokomotivet fått GSMR antenn och filter monterat
 
23 februari
 
Lars-Erik Karlsson övervakar att Sture Börjesson utför tätningen runt antennen på taket på lok Du 384.
Foto: Morrgan
Foto: Morrgan
Foto: Morrgan
Foto: Morrgan
20 januari
 
"Normalisering" av lok 111:as stortuber. Med en gasolbrännare värms den krympta ändan av stortuben till +725 grader C, detta tar cirka 15 minuter per tub. Normalisering innebär att spänningarna i tuber efter krympningen har försvunnit och man kan sedan lätt valsa tuben tätt i fyrboxens tubplåt.
22 januari
 
Det är inte ofta BJs har så mycket snö på Lärje.
15 februari
 
Antenn med jordplan av gälvad tunnplåt på taket på lok nr 1037 innan tätningsmedel är applicerat.
 
 

TÅGSLÄPP 2016, söndagen 24 april kl 10-16 på Lärje (i år endast på Lärje).
TACK alla ni som trottsade vädret (strålande solsken, regn & hagel), men som kom förbi och hälsade på!
 
Välkomna alla nya medlemmar!
 
 
 
BJ N3 67 fick komma ut i dagsljus, visa upp sig och för att sprida lite stämning så eldade vi självklart med stenkol!
Spårvägssällskapet Ringlinien körde Veteranbuss från Drottningtorget till oss.
 
Pendeltrafik varje hel och halvtimme från Drottningtorget via Hobbymässan (SJ Sporthall) till Lärje.
 
Ringlinien sålde även böcker på Lärje.
 
 
 
Spår & Tåg i Väst visade upp sin verksamhet, alla barn fick prova på briotågskörning och köra tåg på dator mm.
Varje heltimme gjorde vår ”tågåskådarvagn” en resa ut på bangården, men då det var lite ruggit ute så passade vi på att elda i kaminen.
I vår buffévagn serverades fika & lunch till den som var sugen. Lok & vagnar var öppnade för den nyfikne.
 
Några frågor/kommentarer från besökarna...
 
... hur blir man medlem? Enkelt klicka här
 
... vad lite man ser från ångloket när man kör!
 
... kan vem som helst hjälpa till? Självklart! Göra något du är bra på eller prova något nytt?
 
    Hör av dig till info@bjs-club.se
 
... härligt med stenkolsdoft, det var länge sedan!
 
... bullarna var goda!
 
... kul att få åka lite tåg!
Foto: Sophia Olsson
Foto: Sophia Olsson
Foto: Sophia Olsson
Foto: Sophia Olsson
Foto: Sophia Olsson

11 december för tre år sedan skrev BJs och Ma 403 svensk järnvägshistoria genom att 403:an blev det första TGOJ-Ma-loket att gå i pension.
Foto: BJs fotosamling
Nyheter 2016