Se även BJs "levande" julkort!

Få4 1104
 
Mycket arbete läggs ner på Få4 1104

7 december 2013
 
Kör Landeryds Järnvägsmuseum & BJs en Julresa till Liseberg.

Flytt av svarv till Sävenäs
 
Lennart Eriksson hjälper kranföraren att få den på plats.
Foto: Morrgan

25 oktober drogs E2 1184 fram i ljuset... expedition Hofors tillsammans med Landeryds Järnvägsmuseum.
och
26 oktober har äntligen de östra provinserna fått sin egen "Fredrik"!
 
Läs mer om resan under fliken arrangemang.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Se filmen, 1:a hälsningen på Fredriks-son!
 
Nu har lokförarna som trafikerar de östra provinserna fått sin egen ”Fredrik”, en ättling till granen Fredrik på BJ planterades 2013-10-26 nära järnvägsgrinden på Sveriges Järnvägsmuseums område i Gävle.
 
Seden att lokföraren hälsar genom att ge ljudsignalen ”Tåg kommer” vilket sägnen ger lycka till på fortsatta färden får vi hoppas nu även etableras i denna del av vårt land.
 
Alla riktiga ”lokmän” hälsar på brodern ”Fredriksson” i Varpemossen på BJ mellan Göteborg och Trollhättan.
Foto: Morrgan
Lennart Eriksson vilar sig på skyffeln medans Tommy Bergqvist inspekterar Jan Karlsson när han för hand justerar in Fredriksson.

Idag tisdag 22 oktober några ögonblick från Sävenäs & Lärje.
BJ Zm 5, dax för provkörning mellan Lärje och Sävensäs och med det flyttar loket samtidigt till Sävenäs.
 
Turen gick fin fint!
 
Loket är bensindrivet och har manuell växellåda med 4 växlar.
Foto: Sophia Olsson
Här förbereder Tommy Bergqvist skylten till Fredriksson i Gävle.
 
 
 
 
 
Mathijs Geurink & Kristoffer Johansson skruvade ner packboxar på B 1037.
 
Per-Inge Samuelsson & Jörgen Jädal förberedde inför kommande tjänsteresa.
 
Morrgan & Tobias Hillin lastar kolet av vagnen.

1:a "Operatåget" till Säffle 2013 avklarad!
En minut kvar till avgång med och påGöteborg Central spår 5.
Foto: Morrgan

Äntligen får de komma in i värmen!
 
Måndag 16 september 2013 har BJs flyttat sin ångloksavdelning till Sävenäs lokstation, f.d. dieselverkstaden. Vi flyttar från att fått hålla till ute i makadam och dagsljus till en fullfjädrad lokverkstad med travers och pelargravar, och ett andra däck så nu är risken att ramla ner mycket mindre. Det är även ljust och varmt i lokalen så nu kan vi meka dygnet runt året runt med våra lok.

Rapport från Granen Fredrik I, Granen Fredrik II & Granen Fredriksson, alla 3 mår bra och växer!
Foto: Sophia Olsson

7-8 September 2013 var det Tågdagar i Landeryd!
Detta körde BJs ihop med Landeryds Järnvägsmuseum
För mer info om resan kika under Arrangemang.

På Lärje händer lite av varje...
 
... ställa av B 1037 och även ställa in det på gamla ångloksstallet på Sävenäs
 
... förberedelser med B3 130 inför tågdagarna i Landeryd
 
... få fart på T21 88 efter några års stillestånd
 
... målning av personvagnstak
 
Är du intresserad av att hjälpa till så hör av dig till Morrgan på 070-787 36 44

Borås - Herrljunga Järnväg 150 år,
 
jubileumsdag lördag 31 augusti 2013!
 
 
 
 
 
 
 
Lördag 31 augusti 2013 genomförde BJs jubileumskörningar på Borås Herrljunga Järnväg, för att fira banans tillvaro i 150 år. BJs körde från Lärje på morgonen till Herrljunga och därifrån 2 dubbelturer till Borås och en dubbeltur Fristad – Borås, på kvällen körde vi hem till Lärje igen. Fristad var centrum för firandet med hembyggdsföreningen som drivande kraft. Jubileumsågen kördes med ett B-lok, B 130 och B 1037, i var sin ända av tåget för snabba vändningar och minsta möjlig växling. Tågen var mycket välbesatta och på Fristad station har det nog aldrig varit så mycket folk förut. Spår & Tåg i väst var på plats med 3 vagnar, där var det fullt med besökare hela dagen.
En riktig folkfest!
Foto: Alf Rosén

Thomas – Stora Borås begravning i Fristads kyrka 22 augusti 2013.
 
Thomas som var en av BJs stöttepelare i många år fick en fin begravning. BJs körde ett ”begravningståg” Lärje – Borås – Fristad – Herrljunga – Lärje. Tågets sammansättning var ånglok BJ B3 130, passvagn B1 5157 med vacuumtoa, matsalsvagn S5 3604, restaurangvagn Ro3a 3150, tågservicevagn S025 3184 och Da lok 896.
 
Ett 30-tal BJs:are medföljde tåget från Lärje. I Borås steg ett gäng arbetskamrater till Thomas från SJ på vårt tåg och åkte med till Fristad.
Foto: Alf Rosén
I kyrkan hade samlats cirka 150 vänner till Thomas för att ta farväl. Prästen Ulla Johansson höll en föredömlig jordfästning, den var lagom lång och hon hade uppfattat och kunde återberätta hur Thomas var. Bland blomsteruppsättningarna fanns farväl från både Arvidsjaur Järnvägsförening och Järnvägssällskapet Åmål Årjängs Järnväg. Thomas hade en mycket liten släkt, i kyrkan fanns det bara en farbror med maka närvarande. Efter dem gick BJs gänget fram till kistan vi var nu över 40 personer för att ta ett sista farväl.

Vår vän och medlem Siv Svenson har avlidit.
 
 
 
Till minne av Siv Svenson.
 
Lördagen 3 augusti 2013 avled Siv Svenson efter en kortare sjukhusvistelse. Siv var 83 år gammal vid sin bortgång, hon efterlämnar tillsammans med sin framlidne make lokinspektor Bertil Svenson två söner, Anders och Martin som följt faderns spår.
 
Hela familjen har alltid haft stort intresse av järnväg och Siv har alltid stöttat detta intresse och har själv deltagit, när möjlighet funnits i ideellt arbete med veterantåg. Sivs plats har oftast varit försäljning i kiosk både rullande och fast sådan, där hon varit drivande att sälja godis, dricka, glass och souvenirer, en verksamhet som är viktig och ger ett bra nettotillskott i veterantågsverksamheten.
 
Siv brukade berätta om när hon träffat Bertil, hon jobbade då som expedit hos Ytterdahls Järnaffär i Gamlestan, hon sprang ut på torget och vinkade till Bertil varje gång han passerade med något lok på Slakthusbron på Bergslagsbanan.
 
När Stora Lundby Järnvägsmuseum, föregångaren till AGJ bildades hade Siv två små pojkar Anders & Martin att ta hand om men maken Bertil blev en viktig kugge i skapandet av denna verksamhet. När pojkarna blivit så stora att de kunde vara med i verksamheten som tonåringar kom Siv med på ”köpet”. En av Sivs uppdrag var att från slutet av 70-talet och ett antal år framåt vara föreståndare för BJs rullande kioskverksamhet, en uppgift hon sedan fortsatte med den fasta kiosken i Anten under många år.
 
Vi tackar Siv för det hon tillsammans med sin make Bertil lämnat efter sig, och må hon nu få vila i frid.
 
Morrgan, ordförande

Vår vän och medlem ”Stora Borås” har avlidit.
 
Lokförare Thomas Börjesson känd som "Stora Borås" avled i sitt hem, norr om Fristad, natten till 5:e augusti, han blev 64 år.
 
Thomas var utbildad bilreparatör med SAAB som specialitet, tröttnade i slutet på 70-talet att stå och hänga i trånga "motorrum" dagarna i ända. På en motorcykeltur till Norge träffade han på ett svenskt tåg, draget av svenska ånglok. Han lastade på motorcykeln, en Motogussi, på tåget och sedan dess har han varit spåren trogna. Tåget han mötte ägdes av Bergslagernas Järnvägssällskap, BJs i Göteborg och loken var stationerade på Sävenäs lokstation. Där var han sedan aktiv med ånglokens underhåll. I början på 80-talet blev Thomas anställd hos SJ i Borås och fick sin lokförarutbildning i Mjölby.  
 
Då det i BJs fanns många med namnet Thomas, fick han snabbt smeknamnet "Stora Borås". Ett passande namn då han fysiskt var en stor person och även till sinnet. Thomas kunde snabbt bli mycket arg om något  krånglade, men det gick snabbt över och han fixade till problemet.
 
Thomas var fascinerad av motorer, speciellt gamla sådana. Det han inte visste om dessa, var inte värt att veta. I Thomas samling av fordon finns terrängbilar, en gengaslastbil, flertal äldre personbilar. Alla i bra skick då han själv underhöll fordonen i sin verkstad. Det finns även stationära motorer i samlingen.
 
Thomas var under sin lokförarkarriär Borås lokstation trogen. Hos SJ körde han "ogräståget" i många år med TC-lok i både Sverige och Norge. Han framförde mycket motorvagn av Y6 generationen på Västra Centralbanan, Falköping till Landeryd, och på Borås-Ulricehamns Järnväg. Likaså X16 motorvagn mellan Herrljunga – Borås – Varberg, omväxlande med elektriska Du, Da och Hg lok på de andra banorna. Thomas behärskade naturligtvis även de moderna SJ fordonen såsom Rc lok och X10 motorvagnar. Parallellt spakade han hela tiden normalspåriga ånglok på det allmänna järnvägsnätet, senare år även elektriska veteran lok.
 
De lok Thomas utbildades på 80 talet, blev på 90 talet och framåt veteran lok, BJs köpte på sig sådana. Thomas som var en mycket duktig pedagog, fastän han aldrig blev körlärare vid SJ, blev BJs:s huvudlärare på de äldre loken. Till glädje för yngre kollegor som ville lära sig att hantera dessa. Äldre lok såsom Du, Hg, Ra, Da och senast Ma är lok man kör utan "cruise-kontroll" som de moderna loken har. Lokföraren sitter och håller ner dödmansgreppet och kopplar upp och ner med en spak eller ratt. Thomas framställde eget utbildningsmateriel om lokens funktioner och var alla apparater sitter och hur de fungerar, han lärde ut vad man bör veta som lokförare om respektive lok typ. 
 
En fin "avslutning" på lokförargärningen fick Thomas i våras då han under kungaparets "Eriksgata" i Halland med säker hand på regulatorn körde ett kungatåg med sitt "älsklingslok" ångloket E2 1333 mellan Landeryd och Torup.
 
Thomas tyckte om att dela med sig av sina kunskaper och att lära andra hur saker och ting fungerade.
 
Hela veteran tåg branschen har med hans alldeles förtidiga "avgång" gjort en stor förlust, han ville att andra skulle lära sig och föra kunskapsarvet vidare.
 
Thomas begravs i Fristads kyrka torsdag 22 augusti, BJs kommer att köra ett extratåg från Göteborg till Fristad denna dag för att hedra och ta farväl av "Stora Borås".
 
Morrgan, ordförande
 
Begravningen är torsdag 22 augusti kl 13:00 i Fristads kyrka.
 
För att hedra och minnas vår vän och medlem kör vi (Bergslagernas Järnvägssällskap)
ett tåg från Lärje till Fristad och tillbaka i samband med begravningen.
Tåget avgår Lärje kl 09.30,
avgår från Borås kl 11.40.
 
Begravningen sker i Fristad kyrka kl 13.00, efter begravningen samlas man på tåget för en enkel måltid och prat om Thomas.
 
Tåget återgår till Lärje över Herrljunga avg Fristad kl 15.45.

13/7 2013 körde BJs ett jubileumståg mellan Lysekil - Munkedal för att fira Lysekilsbanan 100 år!
 
Med strålande sol och 23 grader härlig sommardag firades jubileumsdagen med en folkfest! IF Metalls orkester spelade och med jubileumstal av kommunstyrelsens ordförande och Göran Bengtsson (Bohusläns siste landshövding) samt avtäckning av minnestavla.
 
För att fira Lysekils Järnväg 100 år kommer Bjs köra 2 vändor Lysekil – Munkedal den 13 juli, uppehåll görs i Brodalen, Brastad, Hallinden.
12/7 Öxnered, främre delen av tåget i triangeln, Ma 403 följt av B 1037.

För att fira Lysekils Järnväg 100 år kommer Bjs köra 2 vändor Lysekil – Munkedal den 13 juli, uppehåll görs i Brodalen, Brastad, Hallinden.
24/6 - 1/7 2013 körde BJs ett veteranbrandbilståg i samarbete med Brandhistoriska kollegor
 
mellan Lärje - Helsingborg - Mölndal - Eskilstuna - Luleå & åter.
 
Nedan kort från ett 26 vagnar långt tåg, 580 meter & en vikt på 1050 ton.
14 - 16 juni 2013 körde BJs och Lygnens venner "Lygnartåget", mellan Göteborg C - Motala - Göteborg C.

Foto: Morrgan
Foto: Morrgan

1 juni 2013 chartrades BJs lok B1037 med Blå tåges vagnar mellan Göteborg C - Lysekil!

Tågsläpp 2013
Välkomna att besöka oss på Bergslags Lärje, söndagen den 21 april 2013 mellan klockan 10-16!
 
På bangården kan man ta sig en tur med sommarvagnen, och man kan se på resultatet av vinterns arbete på våra fordon. Man kan besöka aktiviteterna hos Spår & Tåg i Väst som har etablerat sig några utställningsvagnar, där kan man prova på modelltågshobbyn. Man kan också fika i BJs serveringsvagn.
 
Det är fri entré till bangården och våra aktiviteter.
 
Mer info hittar du här.
 
Evenemanget (Tågsläpp med Juniortåg) finns även publicerat i Guiden GP.
 
Varmt välkommen!
 
Bergslagernas Järnvägssällskap
 
Spår & Tåg i Väst

4 april 2013 körde BJs och LJM Kungaparet mellan Landeryd - Torup.
Läs mer på Hovets hemsida.
 
 
Nyheter 2013