Första ångtåget på nya Haparandabanan
 
 
 
 
 
 
Den 16 september körde Bergslagernas Järnvägssällskap, Malmbanans Vänner och Norrbottens järnvägsmuseum
arrangemanget "Första ångtåget på Nya Haparandabanan".
 
Se nedan kort...
 
Ångtåg på Haparandabanan – I: Boden–Morjärv
 
Ångtåg på Haparandabanan – II: Morjärv–Haparanda
 
Ångtåg på Haparandabanan – III: Haparanda och Torneå
 
Ångtåg på Haparandabanan – IV: Haparanda–Boden
 
 
 
Åk Ångtåg på Nya Haparandabanan
 
Tag chansen och åk ångtåg för första, och kanske enda gången, på Nya Haparandabanan mellan Boden och Haparanda. En resa både för allmänheten och järnvägsentusiaster. Nya Haparandabanan, med den nya linjen mellan Kalix och Haparanda öppnas i december 2012. Nya banan får också ett nytt signalsystem som gör att det bara går att köra med moderna lok, och inte våra gamla ånglok. Men innan banan öppnas får vi ha hela banan för oss själva i fyra timmar och kan då göra en unik resa med ånglok. Vi kör nya banan till Haparanda, och gamla banan tillbaka på eftermiddagen.
Söndagen den 16 september 2012 arrangerar därför Norrbottens Järnvägsmuseum en premiärresa med ångtåg Boden–Haparanda ToR. Tåget körs av Bergslagernas Järnvägssällskap (BJs) från Göteborg tillsammans med Malmbanans Vänner (MBV) från Luleå. Dragkraft blir samma ånglok som användes på avskedsresan på Haparandabanan sommaren 2010, det blir B-lok 1037 från Göteborg tillsammans med B-lok 1085 från Luleå.
 
Tågsättet rullar hela vägen Luleå C–Haparanda. Det blir ellok från Luleå C till Boden. Där byter vi till dubbla B-lok.