Thomas "Stora Borås" Börjesson 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vår vän och medlem ”Stora Borås” har avlidit.

Lokförare Thomas Börjesson känd som "Stora Borås" avled i sitt hem, norr om Fristad, natten till 5:e augusti, han blev 64 år.

Thomas var utbildad bilreparatör med SAAB som specialitet, tröttnade i slutet på 70-talet att stå och hänga i trånga "motorrum" dagarna i ända. På en motorcykeltur till Norge träffade han på ett svenskt tåg, draget av svenska ånglok. Han lastade på motorcykeln, en Motogussi, på tåget och sedan dess har han varit spåren trogna. Tåget han mötte ägdes av Bergslagernas Järnvägssällskap, BJs i Göteborg och loken var stationerade på Sävenäs lokstation. Där var han sedan aktiv med ånglokens underhåll. I början på 80-talet blev Thomas anställd hos SJ i Borås och fick sin lokförarutbildning i Mjölby.  

Då det i BJs fanns många med namnet Thomas, fick han snabbt smeknamnet "Stora Borås". Ett passande namn då han fysiskt var en stor person och även till sinnet. Thomas kunde snabbt bli mycket arg om något  krånglade, men det gick snabbt över och han fixade till problemet.

Thomas var fascinerad av motorer, speciellt gamla sådana. Det han inte visste om dessa, var inte värt att veta. I Thomas samling av fordon finns terrängbilar, en gengaslastbil, flertal äldre personbilar. Alla i bra skick då han själv underhöll fordonen i sin verkstad. Det finns även stationära motorer i samlingen.

Thomas var under sin lokförarkarriär Borås lokstation trogen. Hos SJ körde han "ogräståget" i många år med TC-lok i både Sverige och Norge. Han framförde mycket motorvagn av Y6 generationen på Västra Centralbanan, Falköping till Landeryd, och på Borås-Ulricehamns Järnväg. Likaså X16 motorvagn mellan Herrljunga – Borås – Varberg, omväxlande med elektriska Du, Da och Hg lok på de andra banorna. Thomas behärskade naturligtvis även de moderna SJ fordonen såsom Rc lok och X10 motorvagnar. Parallellt spakade han hela tiden normalspåriga ånglok på det allmänna järnvägsnätet, senare år även elektriska veteran lok.

De lok Thomas utbildades på 80 talet, blev på 90 talet och framåt veteran lok, BJs köpte på sig sådana. Thomas som var en mycket duktig pedagog, fastän han aldrig blev körlärare vid SJ, blev BJs:s huvudlärare på de äldre loken. Till glädje för yngre kollegor som ville lära sig att hantera dessa. Äldre lok såsom Du, Hg, Ra, Da och senast Ma är lok man kör utan "cruise-kontroll" som de moderna loken har. Lokföraren sitter och håller ner dödmansgreppet och kopplar upp och ner med en spak eller ratt. Thomas framställde eget utbildningsmateriel om lokens funktioner och var alla apparater sitter och hur de fungerar, han lärde ut vad man bör veta som lokförare om respektive lok typ. 

En fin "avslutning" på lokförargärningen fick Thomas i våras då han under kungaparets "Eriksgata" i Halland med säker hand på regulatorn körde ett kungatåg med sitt "älsklingslok" ångloket E2 1333 mellan Landeryd och Torup.

Thomas tyckte om att dela med sig av sina kunskaper och att lära andra hur saker och ting fungerade.

Hela veteran tåg branschen har med hans alldeles förtidiga "avgång" gjort en stor förlust, han ville att andra skulle lära sig och föra kunskapsarvet vidare.

Thomas begravs i Fristads kyrka torsdag 22 augusti, BJs kommer att köra ett extratåg från Göteborg till Fristad denna dag för att hedra och ta farväl av "Stora Borås".

Morrgan, ordförande

 

 

Begravningen är torsdag 22 augusti kl 13:00 i Fristads kyrka.
 
 
För att hedra och minnas vår vän och medlem kör vi (Bergslagernas Järnvägssällskap)
ett tåg från Lärje till Fristad och tillbaka i samband med begravningen.

 

Tåget avgår Lärje kl 09.30,
avgår från Borås kl 11.40.

Begravningen sker i Fristad kyrka kl 13.00, efter begravningen samlas man på tåget för en enkel måltid och prat om Thomas.

Tåget återgår till Lärje över Herrljunga avg Fristad kl 15.45.

 

 

 

Thomas och Bo Wiberg (en kamrat från bil och maskinsidan, gengas) åkte till Målilla den 4 augusti, sista dagen i Thomas liv.

Thomas och Bo har gjort kol och löst många problem tillsammans genom åren sedan 1969.               

 

 

 

 

 

 

 

Foto: Bo Wiberg

 

4 april 2013 körde BJs och LJM Kungaparet mellan Landeryd - Torup.

 

Läs mer om resan... 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 4 april 2013 körde BJs och LJM Kungaparet mellan Landeryd - Torup. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Poseringsbild på nästan hela BJs tågbesättning vid år 2015s Polcirkel.
24/6 - 1/7 2013 körde BJs ett veteranbrandbilståg i samarbete med Brandhistoriska kollegor,

mellan Lärje - Helsingborg - Mölndal - Eskilstuna - Luleå & åter.

 

26 vagnar långt tåg, 580 meter & vikt 1050 ton

Läs mer om resan...

 

 

 

 

 

Söndagen den 19 augusti 2007 firades Södra Bohusbanan 100 år.

 

 

 

 

 

 

 

 

Karlsvik 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Inspektion av B 1037s ena injektor.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2009-05

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Vänersborg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

Expedition Sandträsk 5 - 12 juli 2008

Läs mer om expeditionen här.