Välkommen till vår försäljningssida, här nedan hittar ni de filmer som vi har till försäljning. Klicka på filmen för mer information om innehåll, teknisk info om skivan, omslaget förstorat och ev karta över linjesträckningen.

 

För info & beställning klicka på länken och skicka ett mail med Namn, Adress, Vilka filmer du önskar köpa 

så skickar vi med en faktura på filmerna (150:-/st) plus frakt (porto o emballage 30:-).

 

 


Lysekilsbanan (bestnr TAM27)

Lysekilsbanans 100-årsjubileum firades i juli 2013 med veterantåg från Bergslagernas järnvägssällskap. Både ånglok och ellok användes till att dra veterantåg mellan Munkedal och Lysekil där det sällan går persontrafik.

 

 

  

 Pris 150:-/st

 

 

  

Södra Bohusbanan 100 år (bestnr TAM26)

Södra Bohusbanans 100-årsjubileum firades i augusti 2007 med flera extratåg mellan Göteborg och Uddevalla. Jubileumsdagen arrangerade av Bergslagernas järnvägssällskap, Västtrafik, hembygdsföreningar och Banverket.

Längd 55 min.  

Pris 150:-/st 

 

 

 

 


Far som farfar - Varberg-Borås-Herrljunga (bestnr TAM28)

Far som farfar blev ett arrangemang som lockade många människor att åka veterantåg mellan Varberg och Herrljunga. Brandrisken gjorde också att diesel- och ellok fick hjälpa ångloken med de långa tågen.

Längd 95 min. 

Pris 150:-/st

 

 

 

 

 

Parallellkörning Västkustbanan (bestnr TAM37)

En unik körning med dubbla tågsätt, med två ånglok vardera på dubbelspåret söderut från Göteborg till Halmstad i bästa sommarväder. Persontåget drogs av B-loken SJ B nr 1037 och BJ B3 nr 130. B nr 1037 hade året innan tagits ut från ett beredskapsförråd på Malmbanan och gjorts driftduglig av BJs. Detta blev premiärturen för loket som varit avställt i flera årtionden. BJs historiska godståg bestod av 34 äldre godsvagnar i äldre målning och märkning. Detta tåg drogs av SJ E2 nr 1333 och 935. E2 nr 935 tillhör Järnvägssällskapet Åmål–Årjängs Järnväg, JÅÅJ.

Längd 115 min

Pris 150:-/st 

 

 

 

Sista ångtåget på gamla Haparandabanan (bestnr TAM36)

Luleå–Haparanda 40 mil torde väl ha varit längsta ångtågsresa 2010. Att det varit få ångtågsresor i Norrland senaste åren märktes tydligt när biljetterna såldes ut över en månad innan resan genomfördes. Över 500 resenärer hade tagit chansen och åka ångtåg på ”gamla Haparandabanan” innan den läggs ned och ersätts
av ny sträckning. Det var Bergslagernas järnvägssällskap (BJs) tillsammans med Malmbanans vänner (MBV) som körde den bejublade resan. Teknikarv tillsammans med Eisenbahn-Romantik var på plats och filmade.

Längd 115 min

Pris 150:-/st 

 

 

 

Första ångtåget på nya Haparandabanan (bestnr TAM70)

En film från ångtågskörningen Boden–Haparanda i september 2012, med resa på nya Haparandabanan några månader innan den öppnades för trafik. Tåget drogs av B-loken nr 1037 och 1085 samt hade 15 vagnar från Bergslagernas Järnvägssällskap och Malmbanans Vänner. Veterantåget åkte också över gränsbron, fram till Torneå station i Finland.

Längd 97 min

Pris 150:-/st 

 

 

 

 

Expedition Gårdsjö (bestnr TAM22)

Beredskapsdiesellok stod uppställda på platser över nästan hela landet. I Gårdsjö väster om Hallsberg stod fyra V3-lok. För att ta ut dem krävdes att man byggde nya spår till lokhuset. Expedition genomfördes helt av BJs.

Längd 60 min + två bonusfilmer på 35 min tillsammans.

Pris 150:-/st 

 

 

 

 

 

Expedition Kilvamma (bestnr TAM21)

Ett av de större lokhusen med beredskapsdiesellok låg i Kilvamma på Inlandsbanan. Flera järnvägsföreningar samarbetade för att ta ut de åtta T21-loken och transportera dem till sina nya ägare ute i landet.

Längd 100 min

Pris 150:-/st
 

 

 

 

 

Bergslagernas Järnvägssällskap kör Rapid-lok för Eisenbahn-Romantik (bestnr TAM68)

Bergslagernas Järnvägssällskap kör extratåg draget av Ra-lok nr 847 för filmning till ett avsnitt till tyska tv-programmet Eisenbahn-Romantik. Extratåget filmades på flera platser mellan Göteborg och Hindås i svenskt sommarväder. Filmen är gjord från samma material som filmades av Teknikarv och BJs för
Eisenbahn-Romantik, och detta är en kraftigt förlängd version som presenteras av tyska programledaren Hagen von Ortloff.

Längd 40 min

Pris 150:-/st 

 

 

 

Godståg till Torsby (bestnr TAM02) 

En film från den tiden då godstågen gick på hela Fryksdalsbanan. Det som för drygt 10 år sedan var en nutidsdokumentär har snabbt blivit historia. Följ med på ett godståg från Kil till Torsby draget av SJs T44-lok nr 337. På vårvintern 1992 får vi se växling på station, följa med från loket stora delar av sträckan och se tågmöten med Värmlandstrafiks motorvagnar.

Längd 50 min.

Pris 150:-/st 

 

 

 

 

  

Cabride Malmberget–Luleå (bestnr TAM50)

 

Vi åker på södra Malmbanan, från Malmberget till Luleå, en sommardag. Dragkraft är ett Iore-lok, Sveriges starkaste lok med en effekt på 10.800 kW. Tåget väger 8.148 ton och består av 68 vagnar lastade med pellets från gruvan i Malmberget till malmhamnen utanför Luleå.

Längd 273 min

 

Pris 150:-/st

 

 

 

Cabride Bohusbanan (bestnr TAM43)

 

En resa med X14-motorvagn på Bohusbanan mellan Göteborg och Strömstad. En sommarresa på en järnväg med varierande banstandard och stundvis låg hastighet. Resan visar hur linjen såg ut innan raset vid Småröd 2006 och även gamla linjen Skee-Strömstad är med.

Längd 155 min

Pris 150:-/st
 

 

 

Cabride X2000 Göteborg-Stockholm (bestnr TAM41)

 

X2000-tågen på Västra stambanan mellan Stockholm och Göteborg blev Sveriges första snabbtågsförbindelse. Vi gör en resa med tåget i förarhytten i hastigheter på upp till 200 km/h och gör uppehåll endast på några få
stationer.

Längd 180 min

Pris 150:-/st 

 

 

 

MTAB Dm3 norr om Polcirkeln (bestnr TAM60)

En film om Norra Malmbanan och en av världens kraftigaste loktyper, Dm3, har under närmare 40 år dragit malmtågen mellan Kiruna och Narvik. MTAB (Malmtrafik i Kiruna AB) kör malmtåget åt sitt moderbolag LKAB. Denna film är till stor del filmad inför den planerade slopningen av Dm3-loken, då de fortfarande nästan
ensamma stod för malmtågstrafiken på Norra Malmbanan mellan Kiruna och Narvik.
Därefter är filmen utökad med mera material om Dm3-, El15-, T44- och T46-loken, samt om malmvagnarna.

Längd 105 min

Pris 150:-/st