ABo1 12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Personvagn
Litt: ABo1
Nr: 12
Längd: 23.500 mm
Bredd: 3095 mm
Höjd: 4080 mm
Vikt: 47 ton
Största tillåtna hastighet: 100 km/t
Platsantal: 46 sittplatser
Boggier: MD
Broms: KE, G 48 P 50 R 66
Axelavstånd 16,0 + 3,0 meter
Längd över buffertar 23,5 meter
Största tillåtna hastighet 100 km/h

Utrustning: Skruvbroms, Tryckluftsbroms Hildebrand-Knorr-S, Elektrisk utrustning med generator för egna vagnen 24 V, Fläktventilation, Lågtrycksvärmeledning, Elektrisk värmeledning, Rullager, Täckt övergång.


3 vagnar av denna typ byggdes av BJ verkstad i Åmål 1940 - 1941, med nummer 12, 13 och 14.
Vagntypen som även fanns i trävagnsutförande användes framför allt i kontinenttågen mellan Köpenhamn - Göteborg - Mellerud - Oslo. Vagntypen i vilket man reste i både första och andra klass, skillnaden var att i första klass så var högst 4 resenärer i en kupé, man satt inte och knödde med någon i soffan utan det var alltid en ledig plats vid sidan.

Vagnen har generatorbelysning, ång- och elvärme. Vagnen har en toalett med vattentank på 470 liter.

Vagnen fick vid SJ 1948 littera Bo4c med nummer 4111, 1956 fick den littera Ao14c för att 1970 bli A4K.

BJs övertog vagnen från SJ vid slopandet 1982.
BJs har vagnen som paradvagn, BJs hade första gången med vagnen i tåg på BJ hundraårsjubileum 1978. Vagnen deltog i Jubileumskavalkaden SJ 125 år i Stockholm, var med på Midnight Special 1982. Vagnen används numera sparsamt vid speciella tillfällen.

Vagn nr 14 är bevarad av JÅÅJ i Åmål.

Vagnen är med i BJs bevarandeplan.

 

Foto: Morrgan

 

Salongen när vagnen var ny. Foto: BJs fotosamling

 

Foto: Morrgan

 

Foto: Morrgan

 

Foto: Morrgan