GSJ 0

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lokomotor
Litt: GSJ Z
Nr: 0
Längd: 8800 mm
Tjänstevikt: 20 ton
Dragkraft: 6.6 Mp
Sth: 55 km/t

Lokomotorn är byggd av Kalmar Verkstad med samma motor och växellåda som i rälsbussarna, Scannia 815 och Wilson växellåda.

I samband med ångloksdriftens upphörande 1954 på Göteborg Särö Järnväg (GSJ) inköptes denna lokomotor som dragkraft för banarbetes och även som dragkraft i resandetåg. 

Man byggde om bromssystemet i 2 boggivagnar från vacum till tryckluftbroms för att kunna köra resande i personvagnar i reserv efter lokomotorn. Detta provades en gång och man fann att dragkraften var alldeles för liten kör tiden fördubblades Göteborg - Särö mot tiden för något av de små ångloken 5 eller 6, så detta projekt lades ner, sedan brukades lokomotorn som dragkraft för tankvagnen för vatten transporter till Särö och flakvagnar för interna transporter efter banan.

Efter nedläggningen 1965 såldes lokomotorn till Öresundsvarvet som tidigare hade köpt lok nr 2  som rullande ångcentral. Öresundsvarvet sålde den vidare till NTS godsvagnsverkstad i Landskrona, när Euromaint köpte upp detta företag 2010 blev lokomotorn överflödig och BJs fick den som gåva.

Lokomotorn hämtades hem en några stormiga dagar 2011. Vi satt inblåsta i Åstorp i 24 timmar innan vi fick köra över Hallandsåsen på vår hem.

 

 

Tågsläppet, 2013. Foto: BJs fotosamling