Ib 4483

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Öppen godsvagn
Litt: Ib
Nr: 4483
Längd: 11500 mm
Bredd: 2860 mm
Höjd: 1400 mm
Last: 50 ton
Väger: 19 ton
Största tillåtna hastighet:

1939 kom GDG över 114 vagnar av denna typ som var tillverkade för Kina av ACF i Belgien. Vagnarna kunde inte levereras på grund av krigsutbrottet och de kom till Sverige istället. 57 vagnar registrerades på BJ och 57 vagnar på GDJ.

Vid SJ fick vagnen litt Ibr nr 102222. Lastytans längd är 11,5 m och bredd 2,86 m.
Golvytan är 32,9 m2, inte höjd på sidoväggarna är 1,4 meter.

Besiktningshandlingarna hos VoV ger lite avvikande uppgifter kring vagnarna jämfört med vad som står på BJs sida. Alla BJ/GDJ-vagnar benämns redan från första besiktning i okt 1939 som Ib.
Vagnarna var utrustade med axlar SJ typ 23 vilka jag antar är rullageraxlar.
BJ-vagnarna (GDJ-vagnarna) var: 4449 (2957) tillv ACF, monterade vid TGDGv och bes 42-12-10 4450-4454 (2952-2956) tillv BM, bes 41-04-29. 4455-4485 (2921-2951) tillv ACF, monterade vid ASJF och bes 41-04-29. 4486-4505 (2901-2920) tillv ACF, bes 39-10-24. Vagnarna som monterades i Sverige fick en högre lastgräns (50 ton) än de som verkar ha levererats monterade (40 ton) så man kanske gjorde någon förstärkning av vagnarna men det skiljer inte mycket i vikt så det var knappast något omfattande. Bromsutrustning - Westinghaus 10” med lastväxel och bromsregulator.