Ra 847

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Elektrolok
Littera: Ra
Nr: 847

Nummerserie: 846, 847, 987 - 994

Axelföljd: Bo'Bo'
Sth: 150 km/t
Dragkraft: 20,2 Mp
Största axeltryck: 16,25 ton
Total hjulbas: 7,8 + 2,9 m
Drivhjul: 1300 mm
Antal drivmotorer: 4 st
Motor effekt: 4 x 900 = 3600 hkr
                     4 x 660 = 2640 kW
Motortyp: KJB 97
Adh vikt: 65 ton
Tjänstevikt: 65 ton
Längd: 15,1 m

 

SJ skaffade 1955 två stycken Rapidlok 846 o 847 byggda av ASEA och Nohab. Lok 847 har tillverkningsnummer ASEA 1372 och NOHAB 2248. Lok 846 tillhör Sveriges Järnvägsmuseum. År 1961 ökades Rapidloksflottan med åtta lok till sammanlagt tio lok. Vårt lok 847 som vi fick i slutet på 80-talet, efter en längre tids avställning i Örebro, har varit oss till stor glädje och dragit vårt tåg runt landet. Vi har varit i Jämtlandsfjällen liksom i Lappland på skidresor liksom i Gävle, Skåne och Stockholm på olika utflykter.

1997 får loket nya boggier då hjulringarna börjar bli slitna och inte går att omsvarva på de gamla boggierna.

Loket var långtidsuthyrt till TÅGAB med uppdrag att dra STRIX mätvagn över hela landet.

Idag står loket inne i värmen på Sävenäs lokstation.

Loket är med i BJs bevarandeplan.

 

Ångtåg & Eltåg - Lysekilsbanan 26 september 2011

Tåg - Lysekilsbanan september 2011

Mot Lysekil - 25 september 2011

BJs körde under flera år skidtåg till Åre, torsdag - måndag 1990

 

 

 Foto: BJs fotosamling

 

Bilden är tagen under ett uppehåll i Gällivare 9 februari. Temperaturen vid fototillfället var under -20 grader och det var frost vilket syns på lokets strömavtagare. Tågets sammansättning är: Ra 847, GC 21-74-3422022-4, CFo4 4463, Ro3a 3150, WL3T 4573, WL3T 4577. 

Foto: BJs fotosamling

 

BJs norrlandsresa i början av 2008 och är tagen i Ljusdal den 6 februari under uppresan. Foto: BJs fotosamling

 

 2001-11. Foto: Morrgan

 

2011-09. Foto: BJs fotosamling

 

 

 2011-09. Foto: Morrgan

 

Foto: BJs fotosamling

 

Foto: BJs fotosamling

 

Foto: Morrgan