Hg 226

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Elektrolok
Litt: Hg
Nr: 226
Fd litt: Hg
Fd nr: 752

Axelanordning: Bo ´Bo´
Effekt: 4 x 440 1760 hk
           4 x 325 1300 kW
Sth: 80 km/t
Dragkraft: 16 Mp
Största axeltryck: 17,2 ton
Total hjulbas: 8,5 m
Drivhjul: 1100 mm
Antal drivmotorer: 4 st
Motortyp: KJ 77D
Adh vikt: 64,8 ton
Tjänstevikt: 64.8 ton
Längd: 12,5 m
Bredd: 3 m

Tillverkning: ASEA, NH
Leverans: 1948

 

Trafikförvaltningen Göteborg - Dalarna - Gävle GDG beställde strax innan förstatligandet sju st Hg-lok av SJ:s modell av ASEA och Nohab. Två lok levererades till BJ, 225 och 226 och fem lok levererades till Södra Dalarnas Järnväg, SDJ med nr 501 - 505. Lok 226 har ASEA tillverkningnummer 1177. Vid SJ fick loken nr 751 - 757. Vid förstatligandet 1948 värderades loket till 347.664 kr.
Sällskapet fick loket i början på 90-talet sedan loket stått avställt en tid på Centralverkstaden i Örebro, innan leveransen bekostade BJs ett boggibyte.
Vid leveransen 1948 till det då förstatligande BJ var loket målat med SJ röd 98. BJs har gett loket BJ-design, ett utseende loken förmodligen skulle haft om BJ inte förstatligats.
Loket är ofta dragkraft vid våra elektriska resor i Västsverige.

Sedan år 2000 är loket avställt på grund av elektrisk brand i hytten.
Loket är klassat B i den nationella bevarandeplanen.
Loket är med i BJs bevarandeplan.

 

 Säffle. Foto: BJs fotosamling

 

Foto: BJs fotosamling

 

Lärje 1994. Foto: Stig Johansson

 

 Trollhättan Foto: Stig Johansson

 

 Älvängen Foto: Stig Johansson 

 

Norr Velanda Foto: Stig Johansson