Du 384

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Elektrolok
Littera: Du
Nr: 384

Nummerserier:
101 - 162, 171 - 245, 291 - 391
401 - 447, 535 - 566, 577 - 599


Axelnordning: 1'C 1'
Sth: 80 km/t
Dragkraft: 16,1 Mp
Största axeltryck: 17,2 ton
Total hjulbas: 9,4 m
Drivhjul: 1530 mm
Löphjul: 980 mm
Antal drivmotorer: 2 st
Motortyp: KJC 137
Motor effekt: 2 x 1250 = 2500 hkr
                     2 x 920 = 1840 kW
Adh vikt: 51 ton
Tjänstevikt: 80,4 ton
Längd: 13 m
Bredd: 3 m
Tillverkning: ASEA, MV
Leverans: 1935

 

Loket är vårt första elektriska lok som anskaffades i mitten på 80-talet, då vi försent kom på att man kan behöva elektriska lok också.
Alla BJ Dk och O-lok var då skrotade förutom O 214 som finns bevarat av Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle.

Lok 384 är byggt 1935 av ASEA och Motala Verkstad. ASEA tillverkningsnummer 811 och Motala Verkstad 793.
Loket som är i gott skick men saknar ATC.

Idag står loket i värmen på Sävenäs lokstation.
Loket är med i BJs bevarandeplan.

 

Eltåg på Lysekilsbanan - 14 augusti 2010, tändkulemotorns dag i Lysekil.

Glimtar från Gävle - 2006 Tåg 150 år i Sverige firades

Parallellkörning Göteborg - Varberg del 2 - 2006

 

 

Arrangemanet Far som farfar, Borås 2008. Fotosamling BJs

 

Tåget som BJs deltog med på sista inspelningsdagen av filmen "Karaokekungen" 1 augusti 2008. Bilden är tagen
vid Hultafors och tåget är på väg mot Borås. Filmen kommer att visas på Göteborgs filmfestival 2009.
Tågets sammansättning är: Du2 384, CFo4 4463, Ro3a 3150, AB4 3384, F5 55220. Fotosamling BJs

 

Inne i värmen på Sävenäs, 2013. Foto: Sophia Olsson

 

2007. Fotosamling BJs

 

2007. Fotosamling BJs

 

Bröllopståg i Lysekil, 2008-09. Fotosamling BJs

 

2008-11. Fotosamling BJs

 

2009-06. Fotosamling BJs

 

Provkörning av B 1037, Trollhättan 2008. Foto: Jonas Tillström

 

081123. Foto: BJs fotosamling

 

Gävle 2006. Foto: Stig Johansson