V3 26

 

Diesellok
Litt: V3
Nr: 26

Nummerserie: 5 - 29, 32 - 56


Axelanordnng: C
Sth: 50 km/t
Dragkraft: 12,7 Mp
Största axeltryck: 16,7 ton
Total hjulbas: 3,5 m
Drivhjul: 1,1 m
Motor effekt: 450 hk
                     330 kW
Motor: Deutz V6M 536
Växellåda: Voight L37
Adh vikt: 50,1 ton
Tjänstevikt: 50,1 ton
Längd: 9,7 m

 

SJ köpte 1952 till 1954 50 st V3 lok från Esslingen i Tyskland. Munkedals järnväg köpte också ett lok som SJ sedan hyrde då de övertog trafikeringen av Munkedals järnväg. Den första serien av loken 5 - 29 var avseeda för växling i Göteborg och jagade på så sätt iväg alla N-tankar som gick på växlingen på alla hamnbangårdar. Lok i serien 32 - 56 var avseeda för överiga delar av landet bl. a. Stockholm, Gävle och Västerås även till Helsingborg kom det något lok.
Till skillnad mot T21 och T23 loken som startas med komprimerad tryckluft startas V3-loken med komprimerade avgaser som samlas upp från den bakersta cylindern i två stycken tryckkärl. BJs lok 10, 14 och 47 stod tillsammans med Sveriges järnvägsmuseums lok nr 18 uppställda i Gårdsjö i ett lokhus utan spårförbindelse, detta gjorde att priset för loken blev mycket fördelaktigt. Efter byggande av cirka 200 meter provisoriskt spår kom loken ut igen under en mycket varm helg augusti 2004. Alla loken är provkörda.

Alla loken är provkörda och då fann vi att lok 10 är mycket slitet så vi bytte det mot lok 26 med Ekefors skrothandel.
Lok 26 är med i Bjs bevardeplan

Loket står idag på Lärje.

 

Ombyggda lok av första generationen fick "ratt" som kombinerade körning och bromsning på loket. Lok nr 26 har detta utförande.

Lokhytten på dessa ombyggda lok blev trång. Foto: BJs fotosamling