V3 14

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Diesellok
Litt: V3
Nr: 47

Nummerserie: 5 - 29, 32 - 56


Axelanordnng: C
Sth: 50 km/t
Dragkraft: 12,7 Mp
Största axeltryck: 16,7 ton
Total hjulbas: 3,5 m
Drivhjul: 1,1 m
Motor effekt: 450 hk
                     330 kW
Motor: Deutz V6M 536
Växellåda: Voight L37
Adh vikt: 50,1 ton
Tjänstevikt: 50,1 ton
Längd: 9,7 m

 

SJ köpte 1952 till 1954 50 st V3 lok från Esslingen i Tyskland. Munkedals järnväg köpte också ett lok som SJ sedan hyrde då de övertog trafikeringen av Munkedals järnväg. Den första serien av loken 5 - 29 var avseeda för växling i Göteborg och jagade på så sätt iväg alla N-tankar som gick på växlingen på alla hamnbangårdar. Lok i serien 32 - 56 var avseeda för överiga delar av landet bl. a. Stockholm, Gävle och Västerås även till Helsingborg kom det något lok.
Till skillnad mot T21 och T23 loken som startas med komprimerad tryckluft startas V3-loken med komprimerade avgaser som samlas upp från den bakersta cylindern i två stycken tryckkärl. BJs lok 10, 14 och 47 stod tillsammans med Sveriges järnvägsmuseums lok nr 18 uppställda i Gårdsjö i ett lokhus utan spårförbindelse, detta gjorde att priset för loken blev mycket fördelaktigt. Efter byggande av cirka 200 meter provisoriskt spår kom loken ut igen under en mycket varm helg augusti 2004. Alla loken är provkörda.

Loket står idag på Lärje.

 

 

Hytt bild från V3 14, första generationen i orginalutförande. Lok 5 - 29 "Göteborgsloken" hade detta utförande vid leverans.

En körspak och en separat direktbroms. Foto: BJs fotosamling

 

 

14 bogserar en X40 i Gävle. Foto: Morrgan