T21 70

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Diesellok
Litt: T21
Nr: 70
Längd: 11,3 m
Tjänstevikt: 56,8 ton
Motor: MaK MA 301A
Effekt: 800 hk
Dragkraft: 18 Mp
Sth: 80 km/t
Tillverkning: MaK
Leverans: 1955

  

Banverket sålde också T21 lok år 2004,
BJs lämnade in anbud på 2 st lok i Kilvamma norr om Hoting på Inlands-banan. Loken var 70 och 88 och de är i ett bra skick, lok 88 behöver dock få sina hjul svarvade.
När vi skulle hämta loken sommaren 2004 upptäckte vi att ett fjäderfäste på lok 70 var av så vi fick inte hem loket i samband med hämtningen. Senare under en bilexpedition så byttes fjäderfästet inför en hämtning.
Banverket erbjöd BJs och GBBJ att städa upp i Bastuträsk vilket genomfördes hösten 2004, då lok 64 hade så lösa hjulringar så att loket fick skrotas på plats, lok 68 gick till Grängesberg och lok 107 blev BJs lok. I samband med denna expedition hämtades lok 70 från Hoting.

BJs ser fram emot då vi kan testa multipelutrustningen att köra två stycken T21:or från ett lok.
SJ köpte sammanlagt år 1955 - 1959 56 T21 lok, 10 byggdes av Maskinfakriken i Falun och resten av MAK i Kiel i Tyskland.
Loken är multipelkörbara.

Loket står på Lärje.

 

 2007. Foto: BJs fotosamling

 

 2007. Foto: BJs fotosamling

 

 2011-08. Foto: Morrgan