BJ Y3 74

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ånglok
Litt: Y3
Nr: 74

Nummerserie: 74 - 76, 87 - 89,
93 - 99, 105 - 108, 113 - 117

Cyl dim: 470 x 610 mm
Slidstyrning: Walschaert
Drivhjul: 1400 mm
Löphjul: 880 mm
Fast hjulbas: 3700 mm
Total hjulbas: 8500 mm
Mat vikt: 44,6 ton
Tjänstevikt: 60 ton
Adh vikt: 38,4 ton
Rostyta: 1,8 m2
Eldyta, inv: 76,3 m2
Ångtryck: 11 kg/cm3
Dragkraft: 6,9 Mp
Sth: 70 km/t
Kolförråd: 2,3 ton
Vattenförråd: 9 m3
Längd ö b: 11580 mm

 

74:an är BJs första ånglok och det lok som sällskapet bildades runt. När SJ skulle börja rensa bland beredskapsloken i början på 70-talet, man skulle rensa bort udda loktyper och bara ha kvar lok av SJ:s typ E, E2, E10 och B, spreds en oro över landet. I Göteborg spreds oron över kvarvarande BJ-lok och BJs bildades i december 1972 och började en insamling för att få köpa 74:an. Vi köpte loket på avbetalning, vi skulle betala tror jag en tusenlapp i månaden, vi sålde 100 kronors andelar i loket och fick så småningom ihop pengarna. Inför köpet så provkörde vi loket i Åmål innan det släpades till Göteborg dit det kom på våren 1973. Strax efter ankomsten till Göteborg bogserades loket till Siporexfabriken på Hisingen där renoveringen tog vid. När loket blivit klart fick vi komma till SJ och ställa upp loket och det blev på Skansenbangården eller Göteborg Västra vilket då var hamnbangård. Nästa uppställningsplats blev Gasverket där vi huserade några år innan vi fick etablera oss på Sävenäs. På 80-talet fick loket nya tuber, och loket har under årens lopp varit på många platser i den befolkade delan av Sverige. Loket har deltagit med gott resultat i ett flertal Dragrälsingtävlingar.

74:an är tillverkad 1915 av Motala Verkstad, pris 48.400 kr, som tillverade sammanlagt 12 Y3or till BJ för lokaltåg och växling, Nohab och Vagn o Maskinfabriken i Falun tillverkade 5 lok var av typen.
Vid förstaligandet värderades loket till 49.159 kr.
Lok BJ Y3 106 finns bevarad hos JÅÅJ i Åmål.
Loket är med i BJs bevarandeplan. Idag står 74:an längst in i lokhuset på Lärje.

 

BJs första resa gick med 74:an som dragkraft, Stenstorp. Fotosamling Morrgan

 

Bergslagernas Järnvägssällskaps blå utflykts tåg med ånglok nr. 74

gästar Västra Centralbanan. Vykort nr. 33 Foto: Alf Bokgren   

 

LLEJ provkörning av 74an till Lilla Edet, 1974. Foto: Stig Johansson

 

BJs första resa runt Kinnekulle Lyrestad, 1974. Foto: Stig Johansson

 

BJ Y3 74 stående till höger utanför BJs lokstall i Göteborg.BJ Y3 74 stående till höger utanför BJs lokstall i Göteborg. Fotosamling Morrgan

 

74:an i Lerum

 74:an i Lerum. Fotosamling Morrgan

 

74:an & Rubens ångtraktor står på startlinjen till ett steamrace.

 74:an & Rubens ångtraktor står på startlinjen till ett steamrace. Fotosamling Morrgan

 

74:an rullar först in över mållinjen.

 74:an rullar först in över mållinjen. Fotosamling Morrgan

 

Segergest av lokförare Tommy Bergkvist efter det märkliga steamracet där ångtraktorn inte hade någon chans.

 Fotosamling Morrgan

 

BJs första resa runt Kinnekulle Töreboda, 1974. Foto: Stig Johansson


Dragrälsingtävling mellan el, ånga & diesel. Fotosamling Morrgan

 

 Fotosamling Morrgan


BJ Y3 106 & BJ Y3 74. Fotosamling Morrgan

 

BJ Y3 106 & BJ Y3 74. Fotosamling Morrgan

 

BJ Y3 74 & BJ Y3 106. Fotosamling Morrgan

 

 

 

 Körning mellan  Schalottenberg - Arvika - Årjäng - Mellerud. Håverud, BJ Y3 74 & BJ Y3 106. Foto: Morrgan

 

BJ Y3 74 på vändskivan

 Foto: BJs fotosamling

 

LLEJ provkörning av 74:an till Lilla Edet, 1974. Foto: Stig Johansson

 

Foto: Stig Johansson

 

Foto: Stig Johansson

 

Foto: BJs fotosamling