BJ K 36

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ånglok

Litt: BJ K
No: 36

Cyl dim: 432 x 610 mm
Slidstyrning: Stephensson
Drivhjul: 1270 mm
Hjulbas: 4394 mm
Mat vikt: 27,7 ton
Tjänstevikt: 30,6 ton
Adh vikt: 30,6 ton
Rostyta: 1,46 m2
Eldyta, inv: 79,5 m2
Ångtryck: 9 kp/cm3
Dragkraft: 5,2 Mp
Sth: 50 km/t

Tender
Hjul: 966 mm
Hjulbas: 2743 mm
Mat vikt: 9,3 ton
Tjänstevikt: 20 ton
Vattenförråd: 7,7 m3
Kolförråd: 2,8 ton

Lok + tender
Hjulbas: 9277 mm
Längd ö b: 12580 mm

 

BJs fick loket i gåva av Billerud i mitten på 70 talet. Loket tjänstgjorde på Kyrkebyns bruk i Segmon. Sista resan gjordes i början på 70-talet och drog ett extratåg Segmon-Säffle-Åmål och åter. BJ K 36 var vid tillfället redan i så dåligt skick så att panntycket hade fått sänkas, dels fick man bara köra med sth 25 km/h. Vagnarna var för övrigt några av SJKs fd TGOJ-vagnar i trä.

Loket mellanlandade hos Nejmans i Trollhättan innan Billerud köpte det år 1947 för 15.000 kr. BJs hade loket stående några år i Åmål innan vi lastade upp loket på transportvagn och fick det till Göteborg i slutet på 80-talet. Loket är mycket slitet, alla storlager är ursmälta, hjulringarna på loket är tunna med mycket skarpa och tunna flänsar. Pannans skick vet vi icke men tuberna måste bytas.
Loket är byggt av Motala Verkstad 1890, inköpspris 35.900 kr.

K-loket var BJ:s vanligaste ånglok hälften byggda av Beyer, Peacocck & Co, Manchester. Sju lok byggdes av Nohab, fem av Motala och två av Nya AB Atlas. Nummer: 15 -28, 31 - 33, 36 -43, 47 - 49
Lok BJ K no 27 finns bevarat i renoverat skick på Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle.
Loken finns med i BJs bevarandeplan

 

Lokets iordningställande är ett projekt på mycket lång sikt, vi som håller på nu har så mycket annat att stå i så det enda vi gör är att skydda loket så gott det går. Loket skyddas nu av en pressening och när vi får mer plats i lokhus kommer det in under tak.

 

 

Foto: BJs fotosamling