BJ B3 130

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

Ånglok
Litt: BJ B3
Nr: 130 


Nummer: 127 - 133

Cyl dim: 590 x 620 mm
Slidstyrning: Walschaert
Drivhjul: 1750 mm
Löphjul: 970 mm
Fast hjulbas: 4250 mm
Total hjulbas: 8200 mm
Mat. vikt: 63,7 ton
Tjänstevikt: 70,2 ton
Adh vikt: 47,7 ton
Rostyta: 2,6 m2
Eldyta, inv: 145,6 m2
Ångtryck: 12 kp/cm3
Dragkraft: 9,6 Mp
Sth: 90 km/t

Tender
Hjul: 970 mm
Hjulbas: 7400 mm
Mat vikt: 20,6 ton
Tjänstevikt: 46,6 ton
Vattenförråd: 20 m3
Kolförråd: 6 ton

Lok + tender
Hjulbas: 16150 mm
Längd ö b: 19490 mm

 

 

Detta lok började sin bana som SJ lok 1083 byggt av Motala Verkstad 1911, 1935 köpte BJ loket av SJ och gav det nummer 130 med littera B3. I och med att BJ övertog loket slapp det bli ombyggt med sluten förarhytt som alla SJ:s B-lok blev utsatta för. Loket som tillhörde beredskapslokparken hämtade vi med en expedition "Locomotive Hunting" som genomfördes i början på nittiotalet för att intressera utlänska spekulanter att köpa svenska ånglok. Loket stod uppställt i Renviken på Inlandsbanan väster om Arvidsjaur. Efter ankomsten till Göteborg har loket stått uppställt i vårt lokhus i väntan på renovering. Loket ser ut att vara i ett mycket bra skick, med tjocka hjulringar.

År 2003 togs loket i trafik och år 2004 drog loket tillsammans med lok BJ 84 ett jubileumståg BJ 125 år Göteborg - Åmål - Göteborg den 9:onde oktober. Från Trollhättan till Åmål kopplades lok DJ 10 in i tåget. Många bolagsvagnar var också med.

I slutet på BJ-tiden och även efter förstatligandet var loket med sina systrar B3 127 - 133 reservlok på Göteborg Norra tillsammans med något av H3s loken , i denna tjänst gick de i lokalgodståget till Alvhem om de inte fick rycka ut på grund av spänningslöshet eller krånglande elektrolok.

Lok 130 är det andra B-loket Sällskapet har ägt det första B 1138 lämnade vi i byte för att få lok 130. Lok B 1138 stod som beredskapslok i Överby strax söder om Strömstad på Bohusbanan, innan det hamnade på Fjällbo i Göteborg där vi köpte loket. Lok B 1138 skrotades av Sveriges järnvägsmuseum dock sparade man ångpannan då det var en av de sist byggda.

B3 130 är en lättkörd och stark maskin som är i gott skick och kommer att användas i utresetåg många år framöver. Du vet väl att Du kan hyra ett helt ångtåg, för födelsedagsfirande, bröllop, svensexa, kick-off och liknande.

Idag står loket 130 inne i värmen på Sävenäs lokstation.
Loket är med i BJs bevarandeplan.

 

Mer teknisk data om littera B3-loken

 

 

BJ B130  signalerar "Hej på publiken" - Tågdagarna i Landeryd 2013

B lok 130 i god fart i backen mot Skeppshult - Tågdagarna i Landeryd 2013

Lok BJ B130 visslar sig uppför en backe - Tågdagarna i Landeryd 2013

BJ B130 på rull in i Landeryd från Kinnared - Tågdagarna i Landeryd 2013

Tjänstetåg för transport av fordon till Landerydsdagarna 2013. En pyskran på vänster fram har tappats, därav oljudet.


Jubileumståget anländer Borgstena på morgonen - Jubileumståg Borås - Herrljunga Järnväg 150 år, 2013

Fullsatt förmiddagståg lämnar Fristad,1 - Jubileumståg Borås - Herrljunga Järnväg 150 år, 2013

Fullsatt förmiddagståg lämnar Fristad, 2 - Jubileumståg Borås - Herrljunga Järnväg 150 år, 2013

Jubileumståget lämnar Fristad mot Herrljunga - Jubileumståg Borås - Herrljunga Järnväg 150 år, 2013

Kvällståget ankommer Herrljunga - Jubileumståg Borås - Herrljunga Järnväg 150 år, 2013

 

På väg till invigningen av Granen Fredrik III - BJs körning med B 130 & B 1037, filmat i Bohus 24/10 2012

 

Ånglok på besök i Lysekils natursköna järnväg - 26 september 2011 Ånglok på besök i Lysekils natursköna järnväg, på den vackra västkusten, med en tuff avgång. Loken är BJ B3 130 och DJ H3 10. B3 kommer i från BJs i Göteborg, H3 från JÅÅJ i Åmål.

Ångtåg & Eltåg - Lysekilsbanan 26 september 2011

Tåg - Lysekilsbanan september 2011

Mot Lysekil - 25/9 2011

 

Ångtågsresa 1 - Västkustbanan 31/5 2009, firande av B-loket 100 år, parallellkörning 4 ånglok

Ångtågsresa 2 - Västkustbanan 31/5 2009, firande av B-loket 100 år, parallellkörning 4 ånglok

Ångtågsresa 3 - Västkustbanan 31/5 2009, firande av B-loket 100 år, parallellkörning 4 ånglok

Ångtågsresa 4 - Västkustbanan 31/5 2009, firande av B-loket 100 år, parallellkörning 4 ånglok

Ångtågsresa 5 - Västkustbanan 31/5 2009, firande av B-loket 100 år, parallellkörning 4 ånglok

Ångtågsresa 6 - Västkustbanan 31/5 2009, firande av B-loket 100 år, Varberg C

Ångtågsresa 7 - Västkustbanan 31/5 2009, firande av B-loket 100 år

Ångtågsresa 8 - Västkustbanan 31/5 2009, firande av B-loket 100 år, parallellkörning

Ångtågsresa 9 - Västkustbanan 31/5 2009, firande av B-loket 100 år, parallellkörning 4 ånglok

Ångtågsresa 10 - Västkustbanan 31/5 2009, firande av B-loket 100 år, parallellkörning 4 ånglok

Ångtågsresa 11 - Västkustbanan 31/5 2009, firande av B-loket 100 år

Ångtågsresa 12 - Västkustbanan 31/5 2009, firande av B-loket 100 år, parallellkörning 4 ånglok

Inför parallellkörningen Göteborg - Halmstad - 30-31/5 2009, Lärje

Parallellkörning Göteborg - Halmstad, starten i Göteborg - Västkustbanan 31/5 2009, firande av B-loket 100 år, parallellkörning 4 ånglok

Parallellkörning Göteborg - Halmstad, delen Mölndal - Varberg - Västkustbanan 31/5 2009, firande av B-loket 100 år, parallellkörning 4 ånglok

Parallellkörning Göteborg - Halmstad, slutet - Västkustbanan 31/5 2009, firande av B-loket 100 år, parallellkörning 4 ånglok

Steamlocomotives visit Halmstad - Västkustbanan 31/5 2009, firande av B-loket 100 år, parallellkörning 4 ånglok

 

Parallellkörning Göteborg - Varberg del 1 - 2006

Parallellkörning Göteborg - Varberg del 2 - 2006

 

Luftpump "pumpar" luft på lok BJ B3 130

Ångvissla ljuder på lok BJ B3 130

 

Locomotive Hunting, 1a körning, tömning av lokhus i Renviken - 1:a "Locomotive Hunting" expeditionen, med hjälp av 5 amerikanska gäster tömdes lokhuset i Renviken. Hämtning av bl a B 130.

Tömning av lokhuset i Renviken del 2 - juli 1992 (hör ihop med Locomotive Hunting)

Tömning av lokhuset i Renviken del 3 - juli 1992 (hör ihop med Locomotive Hunting & Tömning av lokhuset i Renviken del 2)

Tömning av Renviken del 4 - juli 1992 (hör ihop med Locomotive Hunting & Tömning av lokhuset i Renviken del 2 & del 3)

 

Vattning av 130

 Kan "någon" stänga av vattnet.

 

 Arrangemanget Far som farfar, 2008 Foto: BJs fotosamling

 

Fotograferat från sovvagnsfönstret vid passage Bastuträsk 24 juli 1978. Foto: Stig Johansson

 

Bilden föreställer transporten från Göteborg till Borås av det ena av tågen till arrangemanget "Far som Farfar" sista helgen i maj 2008.

Bilden är tagen vid Aspen på eftermiddagen den 24 maj.
Loken är BJ B3 130, T21 107, T21 70, därefter följer merparten av våra nitade stålpersonvagnar och längst bak skymtar CFo4 4463

Foto: BJs fotosamling

 

 BJs BJ B3 130 i full fart, Jonsered på väg till Herrljunga. Jubileumståg Borås - Herrljunga Järnväg 150 år. 2013

 

B3 130 backar ut på vändskivan Sävenäs 2014-02-01 för att vändas och sedan kopplas ihop med B 1037 och vi tuffade ned till alla andra som väntade på Lärje.  Vinterresan 2014-02-02 Foto: Tobias Ly Johansson 

 

2007. Foto: BJs fotosamling

 

Foto: BJs fotosamling 

 

2008-05. Foto: BJs fotosamling

 

Landeryd. Foto: BJs fotosamling

 

John Villhelmsson smörjer luftpumpen. Foto: BJs fotosamling

 

FOto: BJs fotosamling

 

Kristoffer Johansson. Foto: BJs fotosamling

 

Kristoffer Clas'en

Kristoffer Clasén tvättar rent maskineriet, Lärje. Foto: BJs fotosamling

 

Mathijs Geurink, Lärje. Foto: BJs fotosamling

 

Foto: BJs fotosamling

 

Mathijs Geurink, var har du skyffeln? Lärje. Foto: BJs fotosamling

 

Mathijs Geurink, Lärje. Foto: BJs fotosamling

 

Kristoffer Clas'en Foto: BJs fotosamling

 

Lennart Eriksson mäter temperaturen på lagret så det inte går varmt. Foto: BJs fotosamling

 

2001-09. Fotosamling Morrgan

 

2001-09. Fotosamling Morrgan 

 

Lennart Eriksson, 2001-09. Fotosamling Morrgan


 

2001-09. Fotosamling Morrgan 

 

Inne i värmen på Sävenäs, 2013. Foto: Morrgan

 

Ångtåg i vinkel

En flygbild av det mycket väl timade mötet på Gubberoviadukten, Parallellkörningen på Västkustbanan, 2009.

 

Närmast står B 1037 & BJ B3 130 och bakom står E2 1333 & E2 935 koncentrerad kolkraft,

Parallellkörningen på Västkustbanan, Falkenberg, 2009.