Motorvagn XoA

 

 

 

Motorvagn
Littera: XoA
Nummerserie: 425, 426

Axelföljd: 2'Bo' + 2'2' +
              2'2' + Bo'2'
Motor effekt: 4 x 340 = 1360 hkr
                  4 x 250 = 1000 kW
Längd: 87,61 m
Total hjulbas: 83,87 m
Tjänstevikt: 167,3 ton
Sth: 135 km/t
Sittplatser 1956: 1:a klass 36 st
                      2:a klass 148 st


Efter 2:a världskriget vädrade BJ morgonluft och ville snabba upp förbindelserna mellan Göteborg och Gävle. Med ett tåg från varje håll skulle man köra hela sträckan tur och retur varje dag. Hos ASEA beställdes 2 stycken snabbtågsätt, (STH 135 km/tim) med leverans 1947.
BJ tågen fick marknadsnamnet GDG-Expressen.
Vid leveransen var det 3 vagnars tågsätt, den 4:e delen restaurangvagnen levererades strax efteråt.
Vid SJ uppstod då panik, skulle BJ det privata alternativet kunna köra snabbare än SJ gjorde på sina banor. SJ beställde obesett av ASEA 5 stycken likadana tågsätt, 3 vagnars, som BJ fick vid sin leverans. SJ fick sina tågsätt 1948 och de sattes in i de snabba tågen Göteborg - Stockholm.
Tågsätt 425 blev slopad efter transformatorbrand 1983, och skrotades så småningom.
Tågsätt 426 var inblandad i Ängebacken olyckan 1977 på UVHJ, krock med Du2 multipell, tågklarerartabbe
var orsaken. Förare av 426 var Sigge Nilsson en av BJs aktiva medlemmar, han förolyckades
liksom Curt Fogde som var lokföraraspirant på det andra tåget, han också BJs aktiv, föraren
på Du-tåget Stanley Alkroth, också han aktiv BJs:are, klarade sig genom att rusa in i maskinrummet.

 

Foto: BJs fotosamling