Ellok Ds

 

 

 

Ellok
Littera: Ds
Nr: 201 - 209

Axelanordning: 1'C 1'
Sth: 110 km/t
Dragkraft: 12,0 Mp
Största axeltryck: 17,2 ton
Total hjulbas: 9,4 m
Drivhjul: 1530 mm
Löphjul: 980 mm
Antal drivmotorer: 2 st
Motor effekt: 2x 1000 hkr
Adh vikt: 50,7 ton
Tjänstevikt: 79,0 ton
Total längd: 13,0 m


Lok SJ Dk
Effekt: 2 x 735 = 1470 kW
Tjänstevikt: 80,4 ton
Adh vikt: 51,0 ton
Dragkraft: 15,0 Mp
Sth: 100 km/t

 

 

Till sina resandetåg ville BJ helst köpa boggilok men tvingades av staten att köpa koppelstångslok av SJ modell, BJ fick dock igenom en del modifieringar, aluminiumkaross, uppväxlat till 110 km/tim för att inte gå långsammare än H3s loken. BJ införde även slitskenor av kol på strömavtagarna, SJ hade på sina lok fettsmorda aluminiumskenor. Lok med sådana strömavtagare nekades att köra på BJ elektrifierade banor. ASEA levererade 9 stycken Ds-lok 1938 - 1939. Lok 201 - 204 i samarbete med Vagn & Maskinfabriken i Falun, lok 205 tillsammans med Motala Verkstad och lok 206 - 209 i samarbete med Nohab i Trollhättan. Loken hade speciella koppelstänger som var urfrästa för stor vikt och gick alldeles utmärkt vid 110 km/tim.

 

 Foto: BJs fotosamling

 

Foto: BJs fotosamling

 

Foto: BJs fotosamling