M3s

 

 

Lok littera: M3s

Nummer: 119 - 121

Cyl dim: 500 x 660 mm
Slidstyrning: Walschaert
Drivhjul: 1400 mm
Löphjul: 890 mm
Hjulbas: 8100 mm
Mat vikt: 75,2 ton
Tjänstevikt: 82,9 ton
Adh vikt: 71,1 ton
Rostyta: 3 m2
Eldyta, inv: 173,2 m2
Ångtryck: 14 kp/cm3
Dragkraft: 16,1 Mp
Sth: 70 km/t

Tender
Hjul: 1080 mm
Hjulbas: 5800 mm
Mat vikt: 21,4 ton
Vattenförråd: 22,5 m3
Kolförråd: 7 ton

Lok + tender
Hjulbas: 17200 mm
Längd ö b: 20275 mm

 

När BJ höjt sin banstandard i mitten på 20-talet, och alltid körde koppling i godstågen med 2 st N3 lok Åmål - Göteborg, konstruerade BJ ett stort godstågslok för att slippa koppelkörning.

Loket är 3 cylindrigt och med en dragkraft på 16,1 Mp och STH 70 km/tim. Vagn & Maskinfabriken i Falun byggde 1930 3 stycken M3s
lok med nummer 119 - 121. Vid Surteraset kom en av M3s:arna tillfälligt tillbaka till Göteborg då de efter elektrifieringen fått förflyttning till Dalarna. Dessa lok var "starka" och de hade inga problem med att de "kövde" sig vid full fart, det fanns plats för avloppsångan, ett problem som H3s loken hade. 

Ett fullt godståg Göteborg - Åmål, tåg 71 och 72 med en vikt av 1050 ton förbrukade 6 ton stenkol = 1740 skyfflar. 290 skyfflar i timman eller 3,5 kg stenkol var tolfte sedund. 

Loken skrotades på 70-talet i Falun.

 

SJ E11 1851 28 febr 1976 i Falun. Foto: Stig Johansson
Foto: BJs fotosamling

 

 

Foto: BJs fotosamling