Ånglok H3

 

 

 

Ånglok
Littera: H3
Nr: 


Cyl dim: 520 x 610 mm
Slidstyrning: Walschaert
Drivhjul: 1720 mm
Löphjul: 880 mm
Fast hjulbas: 4100 mm
Total hjulbas: 8450 mm
Mat vikt: 51 ton
Tjänstevikt: 56,8 ton
Adh vikt: 37 ton
Rostyta: 2,4 m2
Eldyta, inv: 115,6 m2
Ångtryck: 12 kp/cm3
Dragkraft: 7,5 Mp
Sth: 90 km/t

Tender
Hjul: 1080 mm
Hjulbas: 3200 mm
Mat vikt: 16,3 ton
Tjänstevikt: 34,8 ton
Vattenförråd: 13,8 m3
Kolförråd: 4,7 ton

Lok + tender
Hjulbas: 14100 mm
Längd ö b: 17420 mm

 

H3 loken var en utveckling av C3 loken, BJ behövde ett starkare lok för sina snälltåg, konstruktionsmässigt har man lagt till en tredje drivaxel, större panna och en 3-axlig tender för att få större förråd av vatten och kol. Konstruktionen var mycket lyckad och loktypen har levererats i sammanlagt 32 exemplar till olika svenska privatbanor. Loken har tillverkats av Nydqvist & Holm, Motala Verkstad och Vagn & Maskinfabriken i Falun, BJ och SWB fick sina första lok 1910 från Nydqvist & Holm. Det finns lokförare som fått upp dessa lok i 130 km/tim när de varit sena, loken har en mycket lugn gång i spåren på grund av sina innerliggande cylindrar speciellt om man jämför med ett B lok av SJ typ.

Det enda bevarade av 12 stycken BJ H3 lok är lok nr 84 byggt av Vagn & Maskinfabriken i Falun år 1916.

Lok nr 84 tillhör Sveriges Järnvägsmuseum och är inte ombyggt med varken förhöjt gångbord eller sluten hytt som en del av H3 loken utsattes för.

 

 

 Foto: BJs fotosamling

 

Foto: BJs fotosamling

 

Foto: BJs fotosamling